سئو سایت

سئو (search engine optimization) هنر و علم بهینه سازی سایت برای افزایش ترافیک از طریق موتورهای جستجو مانند گوگل است. به طور کلی SEO مربوط به بالا بردن سایت در نتایج طبیعی جستجو است.  کسب رتبه بهتر برای یک کلمه کلیدی خاص به این مفهوم است که شما ماهیانه ترافیک طبیعی برای سایت دریافت خواهید کرد. مخاطب در این ماجراجویی سئو ، ملکه و محتوا پادشاه است.

در ادامه می خوانید:

سئو سایت

سئو (SEO) مخفف چیست؟

برای افرادی که تازه وارد موضوع سئو شدند جا دارد قبل از هر چیزی بگوییم که کلمه SEO مخفف Search Engine Optimization است یا در زبان فارسی بهینه سازی موتورهای جستجو است. پس اگر در مطلب با کلمه seo برخورد کردید جا نخورید و با آرامش به خواندن ادامه دهید. 

سئو چیست؟

قبل از هر چیزی نیاز است که معنی سئو را بدانیم. اصلا سئو یعنی چه؟ سئو به زبان ساده، به معنای بالا بردن کیفیت و کمیت ترافیک ورودی به سایت شما از طریق موتورهای جستجو است. هرچه صفحات شما در نتایج جستجو بهتر دیده شوند، احتمال جلب توجه و جذب مشتریان به سمت وب سایت کسب و کار شما بیشتر خواهد شد.

سئو چیست؟

هنوز می پرسید seo چیست؟ سئو در واقع شاخص اندازه گیری کیفیت وب سایت شما برای موتورهای جستجو است .

سئو مجموعه ای از روش هایی است که منجر به شناسایی بهتر محتوای صفحات سایت شما توسط موتورهای جستجو می گردد. موتورهای جستجو همواره الگوریتم های خود را به سمت هوش مصنوعی بیشتر می برند تا صفحاتی که از لحاظ ساختار، محتوا و کاربر پسند بودن قابل قبول تر هستند را در رتبه های بهتری نمایش دهند.

هدف موتورهای جستجو دادن پاسخ های صحیح به سوالات کاربران است به همین دلیل سعی آنها بر این است که بتوانند سایت هایی با محتوای درست و کیفیت مناسب را به بازدید کنندگان خود نمایش دهند.

یکی از معروف ترین این موتورهای جستجو که تقریبا اکثر کاربران سعی در گرفتن پاسخ از آنها دارند موتور جستجوی گوگل است در اولین قدم این موتور جستجو هدف خود را روی سریع ترین پاسخ به مخاطب قرارداده بود که در آن زمان نمایش نتایج همراه با مدت زمان پاسخ بود . با گذشت زمان و مطالعه رفتار مخاطب به این نتیجه رسید که سریع ترین زمان ، مخاطب را خوشحال نمی کند دقیق ترین پاسخ مخاطب را خوشحال می کند.

سئو وب سایت از آنجایی اهمیت پیدا می کند که 70 درصد کاربران برای رسیدن به هدف خود تنها 5 نتیجه اول گوگل را بررسی می کنند. بنابراین در صورتیکه تمایل دارید در کلمات کلیدی کسب و کارتان در 5 نتیجه اول گوگل قرار بگیرید، روی سئو سایت خود باید سرمایه گذاری کنید.

باعث افتخار تیم سئو پونه مدیا است که در این ماجراجویی شما را همراهی کند.

بهینه سازی برای موتور جستجو باعث نمی شود که شما محتوای بدی تولید کنید یا اصلا محتوا تولید نکنیدولی در جستجو در صفحه اول قرار گیرید. در صورتی که مخاطب سایت شما را دوست نداشت و محتوای شما قابل قبول نبود بلافاصله از صفحه شما خارج می شود و خود این موضوع برای شما یک امتیاز منفی است و اگر جایگاهی هم دارید این جایگاه را از دست می دهید.

یک جمله معروف که حتما در مورد این موضوع شنیده است

می توانید یک جنازه را در صفحه دوم گوگل دفن کنید بدون اینکه کسی اگاه شوید شما مرتکب قتل شده اید.

تاریخچه سئو 

مثل تمام علوم دیگر با توجه به هدف به مرور موتورهای جستجو هوشمند تر شدند چون هدف آنها دقیق ترین پاسخ و نهایتا رضایت بازدید کننده بوده است که البته این سیر تکامل همچنان ادامه دارد. هوشمندترین موتورجستجو در حال حاضر گوگل است و به همین دلیل بیشترین مخاطب را دارد در این ماجراجویی مخاطب از اهمیت زیادی برخوردار است.

به گفته ویکی پدیا مدیران وبسایت ها و تولید کنندگان محتوا در اواسط 1990 شروع به بهینه سازی سایت های خود برای موتورهای جستجو کردند.

در ابتدا مدیران وب سایت ها باید آدرس سایت یا URL آن را برای موتورهای جستجوی مختلف ارسال می کردند. در مقابل موتورهای جستجو خزنده خود را به آدرسهای ارسالی می فرستادند تا بتوانند اطلاعات لازم را از این لینک ها واکشی کنند یا در اصطلاح  امروزی سئو،  این صفحات را ایندکس کنند.این پروسه شامل دانلود صفحه توسط اسپایدر موتور جستجو و ذخیره آن در سرور  موتور جستجو بود.

دومین برنامه با اسم Indexer اطلاعات صفحه از جمله: کلماتی که در آن وجود داشت، محل قرار گرفتن کلمات، وزن کلمات خاص و تمام لینک های صفحه ، را استخراج میکرد. این اطلاعات در محلی برای خزش (Crawl) در آینده ذخیره میشد.
عده ای که طعم شیرین مخاطب صفحه اول موتور جستجو را چشیدند به این نتیجه رسیدن که بهینه سازی برای موتور جستجو می تواند برای آنها مخاطبین زیادی را به ارمغان آورد. در نتیجه آن روش های سئو بوجود آمد. کلمه “بهینه سازی موتورهای جستجو” از سال 1997 مورد استفاده قرار گرفت.

اولین الگوریتم های جستجو روی اطلاعاتی که توسط مدیران سایت ها ارائه میشد تکیه داشتند. برای مثال کلماتی که وبمستر در عنوان صفحه  خود قرار میداد به راحتی میتوانست رتبه سایت را تغییر دهد. موتورهای جستجوی اولیه سعی کردند با تغییر در الگوریتم های خودجلوی تقلب توسط وبمستر ها را بگیرند.

موتورهای جستجو در صورتی می توانستند و همچنان می توانند موفق عمل کنند که مخاطب داشته باشند و برای اینکه مخاطبین خود را خوشحال نگه دارند باید پاسخ صحیحی به سوالات آنها بدهند.

موتورهای جستجو سعی کردند مطالب مرتبط را نشان دهند نه مطالبی که فقط کلمه کلیدی در آن زیاد بود این به معنای اضافه کردن فاکتورهای جدیدتر و هوش بیشتر برای شناسایی پاسخ های دقیق تر برای جستجو کننده بود. پس از اضافه شدن فاکتورهای جدید کمپانی هایی که از روش های غیر اخلاقی استفاده میکردند امکان حذف شدن سایتشان در نتایج جستجو وجود داشت.
در سال 2005 ژورنال وال استریت اعلام کرد گوگل ،شرکت Traffic Power (و چند زیر مجموعه آن را) که از تکنیک های با ریسک بالا استفاده کرده بود و نتوانسته بود برای مشتری نتیجه بدست بیاورد را از نتایج جستجوی خود حذف کرد. با به وجود آمدن هر فاکتور جدیدی برای جستجوی دقیق این فاکتورهای سئو توسط موتور جستجو به مخاطب اعلام می شود.

یک موتور جستجو چگونه عمل میکند؟ 

هدف موتور جستجو همچنان نمایش مناسب ترین نتیجه به کاربر است . قبل از اینکه به بهینه سازی برای موتورهای جستجو بپردازیم باید ببینیم که این موتورها چه رفتاری دارند. وقتی شما توی گوگل (یا هر موتور جستجو دیگه ای) کلمه یا متنی را سرچ میکنید یک الگوریتم در لحظه شروع به فعالیت میکند تا بهترین اطلاعات را به شما نشان بدهد. گوگل در میلیون ها صفحه میگردد تا نتایجی مناسب برای شما پیدا کند.
نحوه عملکرد گوگل برای نمایش یک نتیجه مناسب چیست؟ با اینکه شرکت گوگل جزئیات دقیق از الگوریتم های خودش ارائه نداده ما فهمیدیم که صفحات و سایتها با توجه به مقیاس های ارتباط (Relevancy)، اعتبار (Authority)، مفید بودن (Usefulness)، سرعت سایت و … رتبه بندی میکند. گوگل بیش از 200 فاکتور مهم سئو در الگوریتم های خود برای انتخاب بهترین نتایج دارد. و تعداد فاکتورها با هوشمند تر شدن گوگل در حال افزایش است.

سئو چگونه عمل می کند؟

موتورهای جستجو مانند گوگل و بینگ برای ردیابی صفحات در وب از ربات هایی استفاده می کنند که از سایتی به سایت دیگر می روند، اطلاعات مربوط به آن صفحات را جمع آوری کرده و در فهرست قرار می دهند. در مرحله بعدی، الگوریتم های موتور جستجو ، صفحات را تجزیه و تحلیل می کنند تا ترتیب قرارگرفتن صفحات با توجه به سوال کاربر نشان داده شود .

فاکتورهای رتبه بندی جستجو را می توان قوانینی برای جنبه های مختلف تجربه ی کاربر در نظر گرفت. هرم سئو فاکتورها را در هفت دسته اصلی مرتب می کنند و بر اساس اهمیت کلی برای سئو، آنها را ارزش گذاری می کنند.

الگوریتم های جستجو به گونه ای طراحی شده اند که صفحات معتبر و مرتبط را نمایش می دهند و تجربه جستجوی کارآمد را در اختیار کاربران قرار می دهند. بهینه سازی سایت و محتوای شما با در نظر گرفتن این فاکتورها می تواند به قرار گرفتن صفحات شما در بالاترین نتایج جستجو کمک کند.

با توجه به هرم احتیاجات سئو نیازهای سایت خود را برطرف کنید.

چگونه سئو عمل می کند؟

چرا باید سایت خود را سئو کنید؟

قبل از اینکه به دلایل سئو کردن سایت بپردازیم بهتر است بداینم وظیفه سایت چیست ؟ در دید کلی سایت یکی از ابزارهای انتشار محتوای شما و نهایتا جذب مخاطب برای کسب و کار شماست  پس در صورتی وظیفه خود را انجام می دهد که مخاطبی وارد آن شده و اطلاعات آن استفاده کند .

وظیفه سئو چیست ؟ کمک به سایت برای ورود ترافیک طبیعی است که با انجام قوانین موتورهای جستجو این مهم امکان پذیر است.

سئو سایت یکی از مباحث حیاتی و اساسی در بازاریابی آنلاین است. امروز تقریبا همه مدیران سایت ها واژه سئو را شنیده اند و درباره آن مطالعه یا تحقیق کرده اند. سئو مجموعه ای از عملیات تحلیلی و اجرایی در دو بخش سئو داخلی و سئو خارجی است که به وب سایت شما کمک می کند، در جستجوی موتورهای جستجو گر جایگاه بهتری کسب نمایید و در نتیجه بازدید و فروش کالا و یا خدمات شما افزایش یابد. آیا شما از رنک وب سایت خود مطلع هستید؟ بهتر است بدانید اگر سایت شما در جایگاه مناسبی در صفحه اول نتایج جستجو نیست، در واقع سایت شما نامرئی است!

سئو یک بخش اساسی در بازاریابی دیجیتال است زیرا افراد هر ساله میلیون ها جستجو با هدف تجاری برای یافتن اطلاعات در مورد محصولات و خدمات انجام می دهند. جستجو اغلب منبع اصلی ترافیک بازدید دیجیتال برای نام های تجاری است و سایر کانال های بازاریابی را تکمیل می کند. بازدید بیشتر و رتبه بندی بالاتر در نتایج جستجو نسبت به رقبای شما می تواند تأثیر مهمی در نتیجه ی کارتان بگذارد.
با این حال، نتایج جستجو طی چند سال گذشته در حال تکامل بوده تا به کاربران پاسخ و اطلاعات دقیق تری بدهد که به جای هدایت سریع کاربران به وب سایتی، آنها را در صفحه اصلی نتایج نگه دارد.
همچنین توجه داشته باشید، ویژگی هایی مانند rich snippet و پانل های دانش(Knowledge Panels) در نتایج جستجو می توانند احتمال مشاهده شدن را افزایش دهند و اطلاعات بیشتری در مورد شرکت شما به طور مستقیم در صفحه ی نتایج به کاربران ارائه دهند.

باعث افتخار تیم سئو پونه مدیا است که در این ماجراجویی شما را همراهی کند.

خلاصه جواب سوال چرا باید سایت خود را سئو کنید

  • مشتریان واقعی و هدفمند بیشتری جذب کنید و بدین طریق سودآوری و فروش خود را افزایش دهید.
  • رتبه بندی خود در گوگل را بهبود بخشیده  در صفحه اول گوگل قرار گیرید.
  • بازدید و ترافیک کاملا طبیعی به سایت شما افزایش یابد.
  • اعتبار برند خود را تقویت کنید.