ابرکامپیوتر انویدیا با ۱۴۴ ترابایت حافظه

طراحی سایت در اصفهان

طراحی سایت در اصفهان

طراحی انواع وب سایت های شرکتی ، فروشگاهی ،آموزشی

متن مقاله

انویدیا ابرکامپیوتر جدیدی رونمایی کرده که مخصوص هوش مصنوعی است و قدرت پردازشی غیرقابل‌تصوری دارد.

انویدیا صبح امروز در نمایشگاه کامپیوتکس ۲۰۲۳ ابرکامپیوتر جدیدی معرفی کرد که آینده‌ی هوش مصنوعی را شکل می‌دهد. تیم سبز که به‌تازگی به باشگاه یک تریلیون‌دلاری‌ها ملحق شده و روزهای درخشانی سپری می‌کند، می‌گوید DGX GH200 در مقایسه‌ با سیستم‌های امروزی تقریباً ۵۰۰ برابر حافظه‌ی بیشتر دارد و به‌زودی برای شرکت‌های گوگل، متا و مایکروسافت ارسال می‌شود.

هدف انویدیا از رونمایی ابرکامپیوتر جدیدش اعمال تغییراتی اساسی در فناوری هوش مصنوعی مولد و پردازش داده است. انویدیا می‌گوید پیشرفت‌ها به‌حدی خواهند بود که نمونه‌ی آن‌ها را تاکنون ندیده‌ایم.

بر اساس گزارش دیجیتال ترندز، ابرکامپیوتر جدید انویدیا یک اگزافلاپس قدرت قدرت پردازشی دارد و از ۱۴۴ ترابایت حافظه‌ی اشتراکی استفاده می‌کند. این سیستم در مقایسه‌ با DGX A100 دارای تقریباً ۵۰۰ برابر حافظه‌ی بیشتر است.

هر واحد اگزافلاپس (EXA FLoating point OPerations per Second) معادل یک کوینتیلیون عملیات ممیز شناور بر ثانیه است. در مقایسه، کارت گرافیک RTX 4090 که به دست مشتریان عادی می‌رسد حدوداً ۱۰۰ ترافلاپس قدرت پردازشی دارد، آن هم در حالت اورکلاک. یک ترافلاپس معادل یک تریلیون عملیات ممیز شناور بر ثانیه است. با این اوصاف، ابرکامپیوتر جدید انویدیا قدرت پردازشی غیرقابل‌تصوری دارد.

انویدیا می‌گوید ابرکامپیوتر جدیدش به ۲۵۶ «ابرتراشه‌‌ی» GH200 بر پایه‌ی معماری Grace Hopper مجهز است. این ابرراشه‌ها به‌لطف فناوری NVLink با یکدیگر ارتباط برقرار می‌کنند تا در نقش ابرتراشه‌ای واحد ظاهر شوند. فناوری NVLink قبلاً برقراری ارتباط بین تنها هشت پردازنده‌ی گرافیکی را امکان‌پذیر می‌کرد.

ابرتراشه‌ی GH200 نیازمند اتصال سنتی PCIe بین پردازنده‌ی مرکزی و پردازنده‌ی گرافیکی نیست. انویدیا می‌گوید این ابرتراشه پردازنده‌ی مرکزی مجتمع بر پایه‌ی معماری آرم و هسته‌ی تنسور H100 دارد. پهنای باند بین پردازنده‌ی مرکزی و پردازنده‌ی گرافیکی تا هفت برابر بهبود پیدا کرده و مصرف انرژی تا پنج برابر کاهش یافته است.

منبع: وب سایت زومیت