ایران سال آینده، ربات انسان‌نما به مدار زمین می‌فرستد

طراحی سایت در اصفهان

طراحی سایت در اصفهان

طراحی انواع وب سایت های شرکتی ، فروشگاهی ،آموزشی

متن مقاله

[vc_row][vc_column][vc_column_text]

رئیس پژوهشگاه هوافضا اعلام کرد بر اساس سند جامع توسعه هوافضای کشور که دی‌ماه ۹۱ ثبت شد، ایران باید تا سال ۱۴۰۴ انسان به مدار زمین اعزام کند. بر همین اساس و درصورت فراهم ‌بودن شرایط، اوایل سال آینده ربات مدل انسان که ۱۰۰ درصد توسط دانشمندان ایرانی طراحی و ساخته خواهد شد، به فضا پرتاب می‌شود.

فتح‌الله اُمی در گفت‌وگو با ایرنا اظهار کرد: «بیشتر فعالیت پژوهشگاه در جهت تحقق سند جامع توسعه هوافضای کشور است. این سند دارای اهداف بلندی است که یکی از آن‌ها، انجام مأموریت فضایی سرنشین‌دار است و انجام آن بر عهده‌ی پژوهشگاه هوافضا است.»

رئیس پژوهشگاه هوافضا: ربات مدل انسان ۱۰۰ درصد توسط دانشمندان ایرانی طراحی و ساخته می‌شود

امی اشاره می‌کند که رسیدن به این هدف به‌سادگی میسر نیست؛ بااین‌حال ایران تاکنون در هشت پرتاب ارسال موجود زنده به فضا تجربه کرده است و در نهمین پرتاب قصد دارد ربات مدل انسان به فضا پرتاب کند. پیش از این، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفته بود فرستادن فضانورد ایرانی به بالاتر از مدار ۱۹۰ کیلومتر، تا سال ۱۴۱۰ محقق خواهد شد. او گفت:

تحقیقاتی از قبل آغاز شده است و پژوهش‌هایی انجام شده که ما را امروز به این نتیجه رساند که پس از ۹ مرحله آزمون از ارسال سلول تا میمون به مدار زمین و تست قرار دادن موجود زنده بر مدار، آمادگی لازم برای اعزام انسان وجود دارد. ما امروز پنج کپسول زیستی-فضایی را با اسم ایوان اس به پژوهشگاه هوافضا سفارش دادیم. این پنج کپسول قرار است طی سه سال آماده شوند که این موضوع پیش مقدمه‌ی قرار دادن انسان در مدار را با حمل ربات‌ها در مدار ۱۹۰ کیلومتری زمین آغاز می‌کند.

رئیس پژوهشگاه هوافضا می‌گوید پژوهشگاه هوافضا در دو بخش کلی توسعه‌ی مرزهای دانشی علوم فضا و بخش فناوری در حوزه‌ی هوافضا مشغول به کار است. این پژوهشگاه در تلاش است با ثبت مقالات و کتب به سبک جهانی، درمیان ۲۰۰ نامزد آکادمی جهانی قرار بگیرد.

فتح‌الله اُمی پرتاب ماهواره‌های دوستی، پیام و ظفر را در بخش سکوی پرتاب موفق می‌داند؛ چرا که آن‌ها توانستند برای اولین مرتبه حاملی برای مدار ۵۰۰ کیلومتر پرتاب کنند؛ همچنین مرحله‌ی «جدا شدن‌ها» و استارت موتورها» هم با موفقیت در آن‌ها انجام شد. امی اضافه کرد: «ما در دستیابی به حداقل سرعت ورود به مدار موفق نبودیم که البته این مسئله طبیعی است و در تست‌های اولیه، معمولاً موفقیت زیادی به دست نخواهد آمد.»

اُمی با اشاره به اینکه سازمان فضایی امسال هم پرتاب‌هایی در برنامه دارد، اعلام کرد حداقل سه پرتاب ماهواره با همکاری وزارت دفاع در آینده انجام می‌شود. در این پرتاب‌ها مشکلات ماهواره‌های قبلی برطرف می‌شود. رئیس پژوهشگاه هوافضا همچنین دلیل قرار نگرفتن ماهواره‌های قبلی در مدار را نداشتن حداقل سرعت اعلام کرد. او گفت: «این ماهواره‌ها به مدار رسیدند اما به‌دلیل سرعت کم و قدرت جاذبه‌ی زمین، دوباره به زمین برگشتند.»

فتح‌الله اُمی همچنین به دیگر مسئولیت پژوهشگاه هوافضا اشاره کرد که طراحی و ساخت هواپیمای هوانوردی عمومی ۲ تا ۱۹ نفره است. او می‌گوید طراحی هواپیمای ۸+۲ نفره به اتمام رسیده است و ساخت مدل مهندسی آن هم در دستور کار قرار دارد. به‌گفته‌ی او، در سند هوافضا بر ساخت جت منطقه‌ای و هواپیمای هوانوردی عمومی ۱۰۰ و ۱۵۰ نفره تأکید شده است که پژوهشگاه در به انجام رسیدن آن مسئولیتی ندارد. منبع: وب سایت زومیت

[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]