سیم کارت الکترونیکی یا سیم کارت eSIM چیست ؟

طراحی سایت در اصفهان

طراحی سایت در اصفهان

طراحی انواع وب سایت های شرکتی ، فروشگاهی ،آموزشی

سیم کارت الکترونیکی
متن مقاله

سیم کارت eSIM چیست ؟ | اپل در روز های اخیر به شکلی آیفون های سری ۱۴ را معرفی کرد که زین پس قرار نیست.هیچگونه اسلات سیم کارتی در آمریکا داشته باشند. سری جدید آیفون در طرف مقابل از eSIM یا سیم کارت الکترونیکی بهره خواهد برد. اکنون بیایید در این پست ببینیم سیم کارت الکترونیکی یا eSIM چیست و چه خوبی ها و بدی هایی را ایجاد خواهد کرد.

سیم کارت الکترونیکی یا سیم کارت eSIM چیست؟
سیم کارت هارا همه ی میشناسیم و قطعا مدت هاست که با آن ها سر و کار داشته ایم. سیم کارت یک مدار مجتمع کوچک است که داخل گوشیقرار می‌گیرد و اجازه می ‌دهد تا از خدمات اپراتورهای همراه استفاده کنید. این قطعه گرچه بسیار کوچک به نظر می‌ رسد، اما برای همه گوشی‌های امروزی ضروری به حساب می‌آید. SIM در واقع مخفف واحد شناساننده مشترک است که در چهار اندازه کامل، مینی، میکرو و نانو دربازار وجود دارد. سیم کارت ‌ها هرچه که بیشتر پیش رفتیم کوچک‌ تر شدند و حالا به سمت نسل بعدی خود حرکت می‌کنند، مکانی که دیگر هیچ سیمکارتی قابل رویت نیست!

eSIM یا سیم کارت الکترونیکی چیست؟
سیم کارت الکترونیکی به‌ شکل کلی در داخل گوشی قرار دارد ولی چیز قابل دیدن و استخراجی نیست. این تکنولوژی از چند سال پیش در ساعت‌های هوشمند و برخی تبلت‌ ها وجود داشت.به طور کلی eSIM اولین بار در سال ۲۰۱۶ معرفی شد و سامسونگ Gear S2 Classic 3G اولین دستگاهی بود که از آن بهره می برد. اپل هم اولین بار در ماه سپتامبر ۲۰۱۷ در اپل واچ سری ۳ این تکنولوژی را به دستگاه های خود وارد کرد.
سیم کارت الکترونیکی نیاز به نصب سیم کارت‌ های فیزیکی را که در واقع چیزی خارجی به سراغ می روند را به طور کلی کنار می گذارد.این تکنولوژی به کاربران دسترسی می دهد که انعطاف‌ پذیری بیشتری برای جا به ‌جا شدن بین اپراتورها داشته باشند. در واقع، کاربر به راحتیمی‌تواند به بخش تنظیمات دستگاه برود و اپراتور دیگری را انتخاب کند. البته که برای استفاده از خدمات هر اپراتور باید در آن‌ ها ثبت‌ نام کرده باشید.

سیم کارت الکترونیکی

مزایای استفاده از eSIM چیست؟
پراهمیت ترین خوبی سیم کارت الکترونکی به آسانی جا به ‌جا شدن بین اپراتورهای مختلف است. برای مثال فرض کنید از اپراتور الف استفاده می‌ کنید و از پوشش یا پایداری شبکه آن خسته شده‌اید. با این قابلیت به راحتی می ‌توانید در عرض چند دقیقه به اپراتور بعدی وصل شوید و ازخدمات آن استفاده کنید. این موضوع به ‌خصوص در مناطقی به کار می‌آید که پوشش شبکه همه اپراتورها کامل نیست و کاربران می‌ توانند باتهیه طرح‌ های ارتباطی اپراتورهای مختلف هر زمان که از شبکه یک اپراتور خارج شدند، به راحتی به شبکه اپراتور بعدی وصل شوند.

مزیت بعدی مسئله ی حمایت از محیط‌ زیست است. به شکل سالانه سیم کارت‌ های زیادی دور انداخته می‌شوند که زباله های زیادی را در سطحزمین ایجاد می کنند. به‌ جز این ها ، اپراتورها هم قادرند دیگر جسم فیزیکی را نداشته باشند تا از شر هزینه های تولید و حمل و نقل رهایییابند.

جالب است که اگر سیم کارت فیزیکی وجود نداشته باشد شرکت های تولید کننده ی گوشی هوشمند می توانند گثشی خود را در مقاوم ترین حالتبرای ضدآبی و وارد نشدن گرد و غبار به دستگاه قرار دهند.

معایب استفاده از eSIM چیست؟
با توجه به عدم دسترسی سخت ‌افزاری به سیم کارت فیزیکی، این امکان وجود دارد که محدودیت دستگاه ‌ها در استفاده از اپراتورهای خاصتشدید شود. اگر واضح تر بگویم ، ممکن است محصولات بیشتری منحصرا برای اتصال به شبکه‌ های مخابراتی خاص به دست تولید برسند و هرکدام صرفا قابلیت ارتباط با یک اپراتور را داشته باشند.در طرف دیگر باید با ذخیره‌سازی شماره تلفن ‌ها روی سیم کارت خداحافظی گرمیداشته باشیم.

با اینکه سیم کارت الکترونیکی پر از خوبی و سادگی برای کاربران است اما همین سادگی فرآیند جا به‌ جایی کاربران بین شرکت‌های مختلفبرای شرکت ها چندان مورد خوبی نیست. البته این ویژگی به همان نسبت که می‌تواند موجب از دست رفتن کاربران یک اپراتور شود، می‌تواند به جذب کاربران جدید برای آن‌ ها کمک کند.در حقیقت معایب و مزایای این مورد برای شرکت های اپراتور چیزی مساوی است.

esim

‌دستگاه های پشتیبانی کننده
تقریبا تمامی گوشی ‌های پرچمدار ،امروزه با این ویژگی عرضه شده‌اند، اما اکثر آن ها هنوز روی این قابلیت مانور تبلیغاتی نداده‌اند. اپل ازسال ۲۰۱۸ با سری آیفون XS به بعد پشتیبانی از این فناوری را به گوشی‌ هایش افزود.

سامسونگ از سال ۲۰۲۰ و با سری گلکسی S20 پشتیبانی از eSIM را به گوشی های هوشمند خود وارد کرد. گوگل هم از همان ابتدا یعنی درسال ۲۰۱۷ که نخستین پیکسل خود را معرفی کرد، از سازگاری با eSIM خبر داد و تقریبا تمام گوشی‌ های این شرکت از آن زمان تاکنون پشتیبانی از eSIM را به ارمغان آورده اند.

در بین ساعت‌ های اپل ، اپل واچ سری ۸، اپل واچ SE و اپل واچ اولترا از این ویژگی استفاده می کنند. در ساعت های سامسونگ هم گلکسیواچ ۵ و ۵ پرو به این قابلیت آپگرید شده اند.

در بین تبلت ‌ها اما تمام آیپد پرو هایی که از سال ۲۰۱۸ به بعد معرفی شده‌اند، به پشتیبانی از سیم کارت های الکترونیکی دسترسی دارند.

سیم کارت الکترونیکی در ایران؟
متاسفانه هیچ خبری فعلا از eSIM در ایران نیست.ایرانسل چندی پیش این مورد را در بخش تست های خود امتحان کرد اما مشخص نیست که چه زمانی آن را عرضه خواهد کرد.

از طرف دیگر همراه اول به کل در این رابطه سکوت اختیار کرده و معلوم نیست که چه زمانی کاربرانش را با این تکنولوژی همراه خواهد کرد.

آینده ی eSIM
با توجه به حرکت اپل در این زمینه می توانیم سیم کارت های الکترونیکی را در نزدیک ترین حالت به حالت ایده آل خود فرض کنیم.حذف جک هدفون و آداپتور شارژر توسط اپل در گذشته به نوعی مسیر سایر برند هارا مشخص کرده است و حالا پشتیبانی از eSIM می تواند آخرین حرکت اپل برای این جهت دهی ها باشد.

در نتیجه بله ، میتوان eSIM را عضوی انکار ناشدنی از آینده دانست که بالاخره تمامی اپراتور ها باید به نوعی با آن هم سو شوند تا کاربران وشرکت های تولیدکننده ی گوشی های هوشمند بهتر از قبل بتوانند از گوشی استفاده کرده یا گوشی های هوشمند را بسازند.

منبع: وب سایت آیکلاریفاید